مهارت هاي لازم براي همسرداري چيست

همسرداري,همسرداري موفق,همسرداري در اسلام,همسرداري حضرت فاطمه,همسرداري آيين,همسرداري حضرت علي,همسرداري خوب,همسرداري اسلامي,آيين همسرداري

مهارت هاي لازم براي همسرداري چيست

۱۰ بازديد

همسرداري

مهارت هاي همسرداري

وقتي زندگي مشترك شروع مي‌ شود، زن و مرد هر يك به نوبه ‌ي خود آگاهانه يا ندانسته متعهد مي ‌شوند كه براي ايجاد و داشتن زندگي مشترك شاد و پرطراوت در كنار هم تلاش كنند. در زندگي مشترك، هر چند خيلي از عوامل بيروني را نمي ‌توان كنترل‌ كرد و…………

رمز و راز همسرداري

وقتي زندگي مشترك شروع مي‌ شود، زن و مرد هر يك به نوبه ‌ي خود آگاهانه يا ندانسته متعهد مي ‌شوند كه براي ايجاد و داشتن زندگي مشترك شاد و پرطراوت در كنار هم تلاش كنند.

در زندگي مشترك، هر چند خيلي از عوامل بيروني را نمي ‌توان كنترل‌ كرد و هم ‌چنين براي بسياري از زوج‌ ها، انتخاب و برداشت‌ از رويدادهاي پيرامون، ناآگاهانه و ناهوشيارانه است اما:

زوج‌ هايي كه داراي آگاهي و مهارت‌ هاي لازم هستند و مي ‌توانند بر ذهن خود مديريت ‌كنند، باورهاي مثبت را جايگزين باورهاي منفي مي ‌كنند و در بيش‌تر موارد از مسائل، آگاهانه و هوشيارانه برداشت مثبت مي ‌نمايند و رابطه ‌ي زناشويي خود را رضايت ‌بخش‌ تر و جذاب ‌تر و بالنده ‌تر مي ‌سازند.

زوج‌ هاي موفق معتقدند كه باورها، انديشه‌ ها، گفتار و رفتارشان را خود انتخاب مي ‌كنند و همه ‌ي عملكردهاي ‌شان، بازتاب انتخاب ‌هاي درست يا اشتباه و آگاه يا ناآگاه خودشان است. آنان عقيده دارند كه كيفيت زندگي مشترك و زناشويي ‌شان، همان ‌چيزي‌ست كه يا خواستار آن بوده و يا زيربار آن رفته‌اند و مسۆوليت آن را برعهده‌‌ گرفته و نتايج مربوطه را مي‌ پذيرند و درصورت اشتباه، اقدام به جبران آن مي ‌كنند. اين زوج‌ ها به ‌راحتي احساس ‌هاي خود را بروز مي ‌دهند و با مذاكره و احترام ‌گذاشتن به نظرات يكديگر و درك همديگر، زندگي مشترك ‌شان را در مسيري رضايت‌ بخش و جذاب قرارمي ‌دهند.

در هر پيش‌ آمدي اگر بدانيم كه من، شما و هر زن و شوهري در برابر حوادث و گزينه ‌هاي زندگي خود مسۆوليم و حق انتخاب داريم و هر پيش ‌آمدي را مورد بررسي و تجزيه و تحليل قراردهيم، مغز بيش‌ تر فعاليت مي‌ كند و هرچه مغز بيش‌ تر كار كند، مسائل ‌‌مان بهتر حل مي ‌شود. بنابراين با ارتقاي آگاهي، تمرين، تكرار و استفاده ‌ي بيش‌ تر از مغز، مي ‌توان به ‌موقع و به ‌درستي اقدام ‌كرد و در هر شرايطي آگاهانه ‌تر، خلاقانه ‌تر، مهربانانه ‌تر، همدلانه ‌تر و جسورانه ‌تر تصميم‌ ‌گرفت و كنش يا واكنش نشان ‌داد.

اگر در يك ارتباط زن شوهري مسيرهاي انتخابي، مثبت، سازنده و درست باشد، به احساس‌ ها، گفته ‌ها و نيازهاي هم توجه كنند، در هر شرايطي مسۆوليت‌ پذير باشند، رفتار همدلانه و عاشقانه ‌اي با هم داشته باشند، با حفظ حرمت همديگر و با انعطاف‌ پذيري و صداقت، درخواست ‌ها و پيشنهادها يي جهت بهتر ساختن زندگي مشترك ارائه دهند، در برابر موانع و مشكلات مسۆولانه و با جديت اقدام نمايند و با صراحت و روراستي، انديشه ‌ها و احساس‌ هاي خود را بيان و همديگر را بهتر درك ‌كنند، مي ‌توانند به تداوم زندگي مشترك رضايت‌ بخش، كمك شاياني نمايند.

در ادامه تعدادي از روشهاي برخورد زوجين موفق به شما عزيزان هم پيشنهاد مي گردد:

خواسته‌هايتان را به روشني بيان كنيد: زندگي مشترك يك بازي كه بر پايه حدس و گمان باشد، نيست. بسياري از مردم، اعم از مرد و زن از بيان صريح خواسته‌هاي خود بيم دارند و در نتيجه بر آنها سرپوش مي‌گذارند و نتيجه اين پنهان‌كاري، نوميد شدن از رسيدن به خواسته‌هايشان و خشم گرفتن بر همسري است كه از برآورده كردن خواسته‌هاي ناگفته آنان كوتاهي كرده است. ايجاد روابط صميمي با همسر، بدون صداقت و درستي در گفتار و كردار امكان‌پذير نيست. به ياد داشته باشيد كه همسرتان فكرخوان شما نيست، يعني علم غيب پي بردن به درون و افكار شما را ندارد.

به‌خود و همسرتان به چشم يك تيم دو نفره بنگريد: يعني اينكه هر دوي شما، انسان‌هاي منحصر به فردي هستيد با نگرش‌ها و توانمندي‌هاي متفاوت؛ و همين تفاوت‌ها بيانگر ارزشمند بودن شما به‌عنوان يك تيم است.

مسائل را به موقع حل كنيد: اجازه ندهيد وجودتان انباشته از خشم شود. تقريبا هر اشتباه يا مشكلي كه در روابط زناشويي روي مي‌دهد مي‌تواند به احساسات دو طرف آسيب برساند، آنها را رودرروي هم قرار دهد و در نتيجه آنها را از هم دور و يا حتي دشمن كند.

گوش كنيد، صادقانه گوش كنيد: بدون هيچ داوري، به نگراني‌ها و گله‌هاي همسرتان گوش دهيد. بيشتر وقت‌ها، فقط و فقط داشتن كسي كه به حرف‌ها و درددل‌هاي ما گوش كند، تنها چيزي است كه براي حل مسائل‌مان نياز داريم. درك يكديگر در زندگي مشترك، حياتي است.سعي كنيد به مسائل دنياي پيرامون خود از منظر چشم همسرتان نگاه كنيد، دنيا را فقط از دريچه چشم خودتان نبينيد.

براي حفظ روابط صميمانه با همسرتان، كوشا باشيد: يكرنگي و يكدلي اتفاقي به وجود نمي‌آيد. در نبود اين يكرنگي و يكدلي، انسان‌ها از هم دور مي‌شوند و روابطشان آسيب مي‌بيند. داشتن روابط موفق، مستلزم سال‌ها توجه مستمر است.

هرگز قدرت زيبا جلوه كردن و سر زنده بودن را دست كم نگيريد: روابط زناشويي، خوب است، اما نجواهاي عاشقانه شيرين‌تر است. حفظ روابط زناشويي آسان است، اما ايجاد صميميت و نزديكي مشكل. اين كار به صداقت و راستي، صراحت در گفتار، بيان خود، در ميان گذاشتن نگراني‌ها و نيز علايق خود، ترس‌ها، دلتنگي‌ها و همين طور اميد و آرزوها نياز دارد.

به آينده فكر كنيد: ازدواج توافقي است براي گذراندن آينده باهم. همواره خواسته‌ها و آرزوهايتان را با هم در ميان بگذاريد تا اطمينان يابيد كه هر دوي شما در اين مسير باهم هستيد. خواسته‌ها و آرزوهاي خود را همواره به روز در آوريد.

انرژي خود را حفظ كنيد، سالم و با نشاط بمانيد: قبول كنيد كه تمامي زندگي‌هاي مشترك، افت‌و‌خيز‌هاي خودشان را دارند و هميشه حوادث زندگي بر وفق مراد نيست، اما همكاري و همفكري در مواقع سخت، روابط زناشويي را محكم تر مي‌كند.

عشق را مطلق تصور نكنيد: عشق كالايي نيست كه داشته باشيد يا نداشته باشيد. عشق احساسي است با فرازونشيب‌هايش و اين بستگي به نحوه برخورد شما دارد. و در پايان لازم به يادآوري است كه اگر شيوه‌هاي نوين برقراري ارتباط را ياد بگيريد، آن‌گاه امواج اين احساس زيبا دوباره به سوي شما روان خواهند شد، حتي دلپذير‌تر از قبل خواهند بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.